TimeForAds
Charlize Theron Ador Dior

Charlize Theron: Ador Dior

Coca-Cola propune o alternativa sanatoasa la retelele de socializare

Coca-Cola propune o alternativă sănătoasă la rețelele de socializare

O reclamă pe zi Nespresso - UMilk

O reclamă pe zi: Nespresso – UMilk

Dansul găinii, sursă de inspirație pentru cel mai recent spot Mercedes-Benz

Dansul găinii, sursă de inspirație pentru cel mai recent spot Mercedes-Benz



Posted by monica On March - 29 - 2012

De la începutul lunii martie, PDL București a inițiat o campanie împotriva grevei Opoziției prin afișarea unor bannere care îi acuză ca fiind chiulangii pe liderii partidelor din Opoziție.  Astfel, afișe cu Crin Antonescu, Victor Ponta sau Dan Voiculescu apar amplasate strategic în locuri intens circulate, precum guri de metrou, intersecții, în apropierea semafoarelor, a trecerilor de pietoni, iar unele au fost instalate pe blocuri. Pe lângă afișele anti-Opoziție, locuitorii sectoarelor unde sunt primari reprezentanți ai PDL, au mai primit în cutia poștală fluturași cu caricaturi. Aceștia conțin pe o parte poza parlamentarului din colegiu, iar pe verso o caricatură cu liderii USL. Mesajul fluturaşilor este comun cu cel al afişelor „Greva lor te costă pe tine 1,4 milioane de euro pe lună”, „Nu vor să muncească, dar vor să primească: indemnizaţii, maşini, cazare la hoteluri, sume forfetare şi diurne”, concluzia fiind: „Parlamentarii PSD+PNL+PC au intrat în grevă de lux”.

Publicitatea politică negativă în România

Anul 2012 este unul electoral urmând să fie organizate alegeri locale și parlamentare. Deocamdată, conform legii, niciun partid nu poate face campanie electorală, motiv pentru care și primarul capitalei, Sorin Oprescu, a invocat acest aspect atunci când a decis să dea jos afișele mai sus-menționate.

Cu toate acestea, acțiunea PDL București ține sau nu de campania electorală? Este negativă, murdară și imorală? Ce urmărește? Unde anume în publicitatea politică se situează această inițiativă?

Publicitatea politică presupune din start transmiterea unui mesaj controlat. În acest caz mesajul este comunicat prin bannere amplasate strategic în locuri publice și prin fluturași și este destinat să promoveze interese politice ale PDL. Mesajul trebuie comunicat în locurile și în perioada prevăzute de lege, luând toate astea în consideare, acțiunea partidului care deține puterea în prezent, nu respectă într-adevăr coordonatele menționate mai devreme. Acțiunea nu se justifică din punct de vedere al timpului și al locului, am putea spune cel mult că este vorba de o pre-campanie în care se stabilesc coordonatele viitoarei campanii electorale care pare să mizeze, la fel ca în trecut, pe o publicitate reactivă.

Din acest motiv, ea nu poate fi interpretată ca murdară și imorală, deoarece afirmațiile făcute în bannere și fluturași se bazează pe circumstanțe reale, adevărate. Inițiativa este o reclamă negativă la adresa concurenței încercând să arate punctele slabe ale contracandidaților care au intrat într-o grevă nejustificată, deoarece salariile parlamentarilor USL sunt plătite din bugetul de stat, adică din contribuțiile tuturor cetățenilor români. Prin antiteză, PDL vrea să demonstrze că este în continuare un partid care acționează în interesul cetățeanului și de încredere din acest punct de vedere, deoarce nu irosește banul public. De fapt, această idee că PDL acționează și nu reacționează ca Opoziția (greva a fost inițiată ca protest față de principalul partid de guvernământ, iar scopul alianței este cel de luptă împotriva lui  Traian Băsescu și a PDL), vine tot ca o reacție la atacurile și acțiunile constante de împotrivire ale partidelor din opoziție.

Având în vedere regulile după care se desfășoară viața politică într-un regim democratic, astfel de inițiative sunt normale, iar această, să-i spunem pre-campanie a PDL București, se încadrează în strategia lor de publicitate reactivă cu care ne-a obișnuit.

Pe lângă faptul că au încercat să-și consolideze poziția de partid care se află în slujba cetățeanului, accentuând defectele adversarilor, această reclamă negativă mai urmărește un aspect: scopul esenţial este acela de a destabiliza electoratul indecis şi de a împiedica electoratul instabil să se îndrepte către contracandidat.

Bannerul din imagine este împărțit în două: partea din stânga conține poza, numele unuia din liderii Opoziției, sub care este mențiunea de ”senator chiulangiu„, totul pe un fond roșu și text în alb; partea dreaptă a afișului este realizată pe un fond negru și text în alb, tocmai pentru a sublinia un aspect de necontestat, acela că parlamentarii fac o grevă ce costă bugetul de stat 1,4 milioane de euro pe lună.

Această inițiativă  s-a centrat pe un element conjunctural, cel ce ține de criza financiară care ne afectează pe toți, mai puțin pe parlamentarii care s-au hotărât să intre în grevă.

Deși campania electorală nu a început, PDL a decis că este un moment propice de a se folosi de greva parlamentarilor din Opoziție pentru a-și întări poziția, dar mai ales de a împiedica electoratul indecis să se îndrepte către adversar.

close
Facebook IconTwitter Icon